čtvrtek 6. února 2020

Závěrečný úkol - Nástroje a metody datové analytiky

Pro svůj závěrečný projekt do předmětu ISKM55 Nástroje a metody datové analytiky jsem si vybrala dataset, který můžeme najít v Katalogu otevřených dat Brno zde. Tento dataset obsahuje seznam všech dopravních nehod, které se staly v roce 2018 na území Jihomoravského kraje.

Cíl projektu

Našim hlavním cílem bude zjistit, jak nejčastěji vypadá dopravní nehoda v Jihomoravském kraji. V následujících podotázkách na vybraných grafech si představíme podrobnější aspekty o dopravních nehodách a závěr se pokusím co nejpřesněji odpovědět na stěžejní otázku.

Příprava datasetu

Nejprve jsem si celý dataset označila a naformátovala ho jako tabulku. Dále jsem ukotvila první řádek tabulky, aby se mi s ní lépe pracovalo. V tabulce jsem také seřadila ve sloupci Datum nehody od nejstaršího po nejnovější, aby byla celá práce s tabulkou přehlednější. Na závěr jsem ještě sjednotila sloupce a celý dataset vyčistila od prázdných a přebytečných řádků.



Vytvoření grafů

Původně jsem chtěla vytvořit grafy a vizualizovat data pomocí nástroje Power BI, ale bohužel se mi tento program z nějakého důvodu odmítal spustit na mém počítači, proto mi nezbylo nic jiného, než vytvořit všechny grafy v Excelu. Vytvořila jsem grafy, které mi pomohly odpovědět na položené podotázky.

Otázky

  • V jakých měsících se stává nejvíce dopravních nehod v Jihomoravském kraji?
Nejvíce dopravních nehod se v roce 2018 stalo v říjnu. Na druhém místě je srpen a na třetím místě s drobným odstupem květen. Avšak jak je očividné, rozdíly v měsících nejsou příliš markantní.
  • Na které dny v týdnu připadá nejvíce dopravních nehod?


Dopravní nehody se stávají nejčastěji v pátek a poté v pondělí. Rozdíly zde opět nejsou příliš velké, avšak je tu patrný větší pokles o víkendech.
  • Stávají se dopravní nehody více ve dne nebo v noci?

Zde je výsledek očividný. Pravděpodobnost, že se staneme svědkem dopravní nehody je ve dne mnohem výraznější než v noci.
  • Jaký druh dopravních nehod se stává nejčastěji?

Mezi dopravními nehodami jednoznačně převládají srážky vozidla s jiným vozidlem.
  • Jak často mají vliv na dopravní nehodu požití návykových látek?

Během dopravních nehod jsou jejich účastníci nejčastěji střízliví bez požití návykových látek,  avšak u velké části dopravních nehod se vliv návykových látek nezjišťoval.
  • Jaké jsou nejčastější příčiny ke vzniku dopravních nehod?

Z grafu vyplývá, že za většinu dopravních nehod je zodpovědný přímo řidič svojí špatnou jízdou.
  • Jak často má vliv počasí na vznik dopravní nehody?

Počasí může mít samozřejmě vliv na vznik dopravní nehody, ale neděje se tak příliš často, většina nehod se stane za neztíženého provozu.
  • Jaké jsou nejčastější důvody ke vzniku dopravní nehody?
Ve velké většině případů zaviní dopravní nehodu řidič, jiné příčiny bývají minimální.

Závěr

Na začátku jsem si položila hlavní otázku, jak nejčastěji vypadala dopravní nehoda v Jihomoravském kraji v roce 2018. Z výše uvedených grafů a informací vyplývá, že nezáleží příliš na ročním období. Avšak mnohem více nehod se stává ve všední, pracovní dny během dne tak, že dojde ke srážce dvou vozidel. Hlavní vina spočívá jednoznačně na samotném řidiči z důvodu špatného způsobu jízdy. Nehod z důvodu špatného počasí nebo pod vlivem návykových látek je výrazně méně.

Žádné komentáře:

Okomentovat